يکشنبه ٣٠ مهر ١٣٩٦  |    |  
به پرتال مخابرات استان اردبیل خوش آمدید
 
اخبار > كمترين تورم در بخش ارتباطات


  چاپ        ارسال به دوست

كمترين تورم در بخش ارتباطات

 سياست هاي دولت تدبير و اميد در مهار تورم كارساز افتاد تا پس از مدت ها، شهروندان ايراني با وجود افزايش قيمت، تورم تك رقمي را تجربه كنند؛ به طوري كه اين روند تك رقمي شدن تورم در شهريور ماه سال 95 ادامه پيدا كرده است.

 

در اين گزارش كه در شماره شنبه 15 آبان 1395 خورشيدي در روزنامه دنیای اقتصاد به قلم سيمين عزيزمحمدي منتشر شده است، مي خوانيم: تحويل گرفتن سكان اداره كشور در دوران اوج تحريم ها و ركود اقتصادي كافي بود تا دولت تدبير و اميد برنامه هاي خود را روي روابط خارجي متمركز كند.

 با اين حال، سياست هاي دولت در مهار تورم كارساز افتاد تا پس از مدت ها، شهروندان ايراني با وجود افزايش قيمت، تورم تك رقمي را تجربه كنند به طوري كه اين روند تك رقمي شدن تورم در شهريور ماه سال 95 ادامه پيدا كرده است.گزارش بانك مركزي از شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران (شاخص تورم) نشان مي دهد در شهريورماه سال جاري به 247.1 رسيده است.

 به اين ترتيب، رشد شاخص قيمت يا همان تورم نسبت به سال قبل 0.7 درصد و نسبت به شهريور ماه سال گذشته 9.5 درصد تغيير كند. همچنين طي 6 ماه اول سال جاري شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي نسبت به دوره مشابه سال گذشته 8.4 درصد افزايش داشته است. گزارش مذكور بانك مركزي حاكي از آن است كه پس از دخانيات كه افزايش قيمتي نداشت، كمترين رشد قيمت در بخش ارتباطات و بخش خوراكي و آشاميدني ها بوده به طوري كه قيمت كالا و خدمات اين دو بخش تنها 0.2 درصد رشد كرده و اين در حالي است كه رشد قيمت بخش ارتباطات نسبت به شهريور سال قبل 0.1 درصد و رشد قيمت خوراكي ها و آشاميدني ها 9.5 درصد بوده و به اين ترتيب كمترين افزايش قيمت در بخش ارتباطات است.

همان طور كه اشاره شد شاخص بهاي گروه ارتباطات در شهريورماه ١٣٩٥ نسبت به ماه قبل معادل 0.2 درصد افزايش داشته كه اين افزايش بيشتر ناشي از بالا رفتن شاخص بهاي گوشي تلفن همراه معادل 1.7 درصد بوده است.

براساس آنچه در آخرين گزارش بانك مركزي از شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران (شاخص تورم) آمده، ضريب اهميت بخش ارتباطات در محاسبه تورم معادل 2.38 درصد در نظر گرفته شده كه تقريبا هم پايه ضريب اهميت تحصيل، تفريح و امور فرهنگي است. بنابر سبد تعريف شده براي محاسبه تورم از سوي بانك مركزي، شاخص قيمت كالا و خدمات بخش ارتباطات مربوط به هزينه ماهانه پست، دستگاه تلفن ثابت و همراه، هزينه مكالمه تلفن داخل شهري، هزينه مكالمه تلفن بين شهري، هزينه مكالمه تلفن به خارج از كشور، هزينه مكالمه تلفن همراه، هزينه استفاده از اينترنت و هزينه شارژ سيم كارت اعتباري است.


**روند رشد تورم بخش ارتباطات

بررسي روند شاخص قيمت كالا و خدمات بخش ارتباط در بيش از دو دهه گذشته نشان مي دهد شاخص قيمت بخش ارتباطات با افزايش تعداد تلفن ثابت در خانه ها، ورود دستگاه تلفن همراه، سيم كارت و اينترنت و بالطبع افزايش ميزان مكالمات تلفني، دستخوش تغييرات زيادي شده، با اين حال، روند تغييرات آن سازگار با روند تغييرات شاخص كل يا همان تورم عمومي است. براساس آمار بانك مركزي درباره شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران از سال 1370 تا 1394، نرخ تورم بخش ارتباطات به طور عمده كمتر از تورم كل است، اما در ابتداي دهه 70، نرخ تورم بخش ارتباطات با تورم كل برابري كرده و حتي در سال هاي 73 تا 75 از ميزان تغييرات شاخص كل فراتر مي رود.در سال 1392 نيز ميزان افزايش كالا و خدمات ارتباطات كمتر از قيمت عمومي كالاها بوده است. در سال 1393 كه نرخ تورم روند نزولي داشته، تورم در بخش ارتباطات افزايش يافته كه مي تواند ناشي از افزايش نفوذ اينترنت در زندگي امروزي شهروندان ايراني باشد. البته اين روند متفاوت بين تورم كل و تورم بخش مذكور در سال 1388 نيز مشاهده مي شود كه مي توان دليل آن را در كاهش شاخص قيمت كالا و خدمات بخش ارتباطات يافت كه برخلاف روند صعودي تورم كل، شاخص بهاي اين بخش پس از يك روند نزولي مجددا سير صعودي پيدا كرده است. مقايسه تورم كل با تورم بخش ارتباطات نكته قابل توجه ديگري دارد كه به ميزان تغييرات اين دو شاخص برمي گردد به طوري كه ميزان تغيير شاخص بهاي بخش ارتباطات بيشتر از شاخص كل است. البته رفتار مصرفي در بخشي مانند ارتباطات نمود بيشتري داشته و به راحتي شاخص اين بخش را تحت تاثير قرار مي دهد. به هر حال، ضريب اهميت پايين ارتباطات در محاسبه شاخص كل و وجود بخش هاي تاثيرگذارتر مانند خوراكي، آشاميدني و حمل و نقل، نقش شاخص اين بخش در شاخص كل را كمتر مي كند.


**تورم و هزينه ارتباطات

گزارش بانك مركزي از بررسي بودجه خانوارهاي شهري كشور در سال گذشته نشان مي دهد هزينه هر خانواده شهرنشين براي پرداخت قبض هاي تلفن ثابت، تلفن همراه، خريد شارژ اعتباري و اينترنت نسبت به سال 1393 حدود 6.5 درصد افزايش يافته و اين در حالي است كه در سال 1394 قيمت كالا و خدمات همين بخش حدود 3.5 درصد افزايش يافته است. نكته قابل توجه در مقايسه اين دو شاخص اين است كه روند افزايش هر دو شاخص كند شده است. بررسي و مقايسه روند تورم بخش ارتباطات و نرخ رشد هزينه آن در سبد خانوارها رابطه معناداري را نشان نمي دهد، با اين حال، در سال 1391، رشد مثبت شاخص بها با كاهش هزينه بخش مذكور در سبد هزينه خانوارهاي ايراني همراه بوده است. اين رشد متناقض در سال 1392 نيز مشاهده مي شود به طوري كه با كاهش شاخص بها، هزينه خانوارها در بخش ارتباطات افزايش يافته و در سال 1393 عكس آن روي داده است.همچنين در سال 1388 كه شاخص بهاي بخش ارتباطات پس از كاهش يا افزايش ناچيز دوباره افزايش يافته، هزينه خانوارهاي شهرنشين در اين بخش دوباره كاهش يافته است. سبك زندگي امروزي در خانوارهاي شهري حاكي از آن است كه آنها با وجود افزايش قيمت كالا و خدمات بخش ارتباطات، اين بخش را به عنوان بخش جدايي ناپذير خود پذيرفتند، به طوري كه بهره مندي از خدمات ارتباطات براي خانوارها به اندازه تفريح و امور فرهنگي يا رفتن به رستوران و هتل اهميت دارد. به عبارت ديگر، صرف نظر از گران شدن كالا و خدمات ارتباطي، شهروندان حاضرند پول بيشتري براي مكالمه تلفني، خريد شارژ اعتباري و اينترنتي بپردازند.*


١٤:١٤ - دوشنبه ١٧ آبان ١٣٩٥    /    شماره : ٣٤٧    /    تعداد نمایش : ٧١٧







 
 
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
نماد اعتماد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2021377
 بازدید امروز : 3428
 کل بازدید : 5638779
 بازدیدکنندگان آنلاين : 12
اوقات شرعی
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
 
كلیه حقوق مادی و معنوی این سـامانه متعلق به مخابرات استان اردبیل می بـاشد
Copyright © 2012 www.ardabil-tci.ir